Ahad, 11 Julai 2010

Aktiviti 3

Aktiviti 4 : LMS
Tugasan berkumpulan : LMS
Berdasarkan 5W1H – dapatkan maklumat tentang Learning Management system
Huraikan peranan LMS untuk kursus komputer yang dilakukan secara hybrid / blended learning
Kaitkan dengan yang akan pasukan kendalikan

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kumpulan 3 : LMS
S1. Berdasarkan 5W1H – dapatkan maklumat tentang Learning Management system dan Knowledge Management
Learning Management system : LMS adalah singkatan daripada Learning Management System, sebuah web-site yang dipergunakan untuk pembelajaran secara atas talian (online) . ia juga adalah satu sistem penggurusan p&p secara sistematik. Ia menguruskan semua bahan kandungan p&p.
Ciri-ciri;
  1. Online,
  2. Pengurusan bahan P&P,
  3. Penilaian, dan
  4. Penyertaan pelajar dan guru
Terdapat berbagai jenis LMS ;
Open Source;
Moodle, ATutor, Claroline, Dokes, OLAT, JoomlaLMS, Sakai Projek.
Berbayar ; Score A, WebCT, ANGEL Learning, Blackboard ,Desire2Learn.,ECollege ,Taskstream


 Apakah Knowledge management ?
Knowledge management :Satu Proses berkaitan dengan strategi bagi mengumpul dan mendapatkan semula pengetahuan untuk membantu seseorang untuk sesuatu organisasi. -Marquardt (1996)

Pengurusan ilmu (KM) mengandungi satu julat strategi-strategi dan amalan-amalan yang digunakan dalam sebuah organisasi bagi mengenal pasti, mewujudkan, mewakili, mengagihkan, dan membolehkan penerimaan wawasan dan pengalaman-pengalaman. Sedemikian wawasan dan pengalaman-pengalaman terdiri pengetahuan, sama ada dirangkumi dalam individu-individu atau ditanam dalam organisasi proses-proses atau amalan.
What (Apa)  :
Apakah LMS ? Sistem pengurusan p&p secara sistematik secara atas talian.

Where (Di mana) :
LMS telah pesat digunakan di Sekolah, Universiti dan pusat pengajian awan dan swasta.
  • Contoh ; UPSI – WebCT.
When (Bila) :
Bila digunakan? Untuk tujuan p&p, latihan, ujian, pengayaa, pengukuhan dan pemulihan

Why (Kenapa) :
Mengapa menggunakan LMS? Memudahkan pengurusan p&p secara bersistematik dan mudah dicapai secara online. Modul-modul telah tersedia.

Who (Siapa) :
Siapa yang boleh menggunakan LMS , guru murid dan tetamu laman.
Siapa yang akan mendapat faedah ?

How  (Bagaimana): Maksudnya bagaimana kita berupaya menempatkan dan mengolah semua subjek itu dalam kurikulum yang hendak dihasilkan.

S2. Huraikan peranan LMS untuk kursus komputer yang dilakukan secara hybrid / blended learning

to combine any form of instructional technology (e.g., videotape, CD-ROM, Web-based training, film) with face-to-face instructor-led training.” (Driscoll, 2002)

“blended learning combines online with face-to-face learning. The goal of blended learning is to provide the most efficient and effective instruction experience by combining delivery modalities.” (Gray Harriman, 2004)
Ia menggunakan teknologi-teknologi pengajaran dan gabungan model-model rebentuk pengajaran kepada aktiviti-aktiviti pembelajaran
Contohnya;
Kajian kes, kelas, ujian-ujian, simulasi dan dalam kumpulan.
Tujuan ;
Menghasilkan pembelajaran yang terbaik, menarik dan menggalakan pembelajaran yang aktif dan bebas ia juga boleh digunakan gabungan di dalam dan diluar kelas kelas. Boleh dijalankan pada bila-bila masa dan mengurangkan penggunaan ruang dan tempat.
Semuanya bergantung kepada kombinasi apanya yang akan di-blended (dikombinasikan) agar suatu tujuan pembelajaran tertentu, dengan syarat persekitaran serta kemudahan belajar yang memungkinkan tertentu dapat tercapai secara optimal. Bagi kita, yang terlibat dalam bidang pendidikan, tentunya akan banyak kombinasi yang bisa kita lakukan, apalagi dengan memanfaatkan tool-tool telekomunikasi yang ada saat ini seperti internet, handphone, dan teknologi informasi lainnya.

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------
S3. Kaitkan Dengan Kursus Yang Akan Pasukan Kendalikan
Kursus yang akan dijalankan adalah berkaitan dengan penggunaan moodle yang akan melibatkan beberapa peringkat dan bahagian;
Sebelum Kursus
  1. Menganalpasti masalah dengan mengumpul maklumat dan latar belakang.
  2. Mengguna knowledge management untuk mendapatkan meklumat peserta.
  3. Menyediakan modul dalam bentuk bercetak, online, video dan CD. Menggunakan kaedah Hybrid/Blended
  4. Merancang pelaksanaan kursus menggunakan model rebentuk pengajaran menggunakan ASSURE untuk menentukan pemilihan bahan dan teori-teori.

Semasa ;
  • Installasi
  • Penggunaan

Selepas;
  • Membuat penilaian dan refleksi untuk penambaikan kaedah kursus yang dijalankan.
  • Menjalankan peneguhan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan